Lægemiddelhåndtering

Opgaven som ressourceperson er at få strømlinet og ensartet vores lægemiddelhåndtering i hele Bo & Aktivitet, så alle medarbejdere arbejder på et fælles mål i henhold til Aabenraa kommunes retningslinjer om lægemiddelhåndtering.

Ressourcepersonen er ansvarlig for:

  • At undervise alle nye medarbejdere
  • At uddelegere lægemiddelkompetencer
  • At medvirke til implementering af retningsgivende dokumenter vedr. lægemiddelhåndtering
  • At medvirke til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling i forhold til lægemiddelhåndtering – bla. via sparring med områdets 4 andre lægemiddelansvarlige i dagligdagen, samt opsamling og formidling af data på tværs af bostederne, i relation til lægemiddelaudit og UTH.
  • At indhente og formidle ny viden omkring lægemidler og lægemiddelhåndtering.

Kurser afholdes i lægemiddelhåndtering 2 gange årligt – i maj/juni og november/december og selvfølgelig efter behov.

Kurser afholdes også på bostederne, hvis dette er et ønske.

Kurserne indeholder:

  • Introduktion til retningsgivende dokumenter omkring lægemiddelhåndtering samt til lægemiddelkatalog
  • Ansvar og kompetence
  • Lægemiddeladministration
  • Administration af dosisdispenseret medicin
  • Hygiejne og arbejdsmiljø
  • Opbevaring og transport
  • Dokumentation i Care
  • Bestilling af lægemidler
  • Dispensering af lægemidler
  • PN medicin
  • Grundlæggende farmakologi
  • Psykiske sygdomme
  • Psykofarmaka
  • Diabetes og insulingivning