Lægemiddelhåndtering
Opgaven som ressourceperson er at få strømlinet og ensartet vores lægemiddelhåndtering i hele Bo & Aktivitet, så alle medarbejdere arbejder på et fælles mål i henhold til Aabenraa kommunes retningslinjer om lægemiddelhåndtering.
Ressourcepersonen er ansvarlig for:
- At undervise alle nye medarbejdere
- At uddelegere lægemiddelkompetencer
- At medvirke til implementering af retningsgivende dokumenter vedr. lægemiddelhåndtering
- At medvirke til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling i forhold til lægemiddelhåndtering – bla. via sparring med områdets 4 andre lægemiddelansvarlige i dagligdagen, samt opsamling og formidling af data på tværs af bostederne, i relation til lægemiddelaudit og UTH.
- At indhente og formidle ny viden omkring lægemidler og lægemiddelhåndtering.
Kurser afholdes i lægemiddelhåndtering 2 gange årligt – i maj/juni og november/december og selvfølgelig efter behov.
Kurser afholdes også på bostederne, hvis dette er et ønske.
Kurserne indeholder:
- Introduktion til retningsgivende dokumenter omkring lægemiddelhåndtering samt til lægemiddelkatalog
- Ansvar og kompetence
- Lægemiddeladministration
- Administration af dosisdispenseret medicin
- Hygiejne og arbejdsmiljø
- Opbevaring og transport
- Dokumentation i Care
- Bestilling af lægemidler
- Dispensering af lægemidler
- PN medicin
- Grundlæggende farmakologi
- Psykiske sygdomme
- Psykofarmaka
- Diabetes og insulingivning